Følg Kamelryttersken på karavanseraiet.no
En b(ikers)logg om motorsykkelkjøring og om mangt og mye som ikke skjer på veien, men i livet ellers

lørdag 20. mars 2010

Konseptet bil

har jeg vel egentlig forstått, men likevel har jeg ikke forstått det.
Ei jeg kjenner som har kjøpt seg bil nå. En liten, tass, en riktig jentebil som dekker de behovene hun har for bil. Sikker transport fra A til B, tørr og varm på vind- og regnfulle nordlandsdager/netter. Og ikke minst hu blir uavhengig av om kallen skal et sted, hu kan gå og sette seg bak sitt eget ratt og kjøre hvor pokker hu vil akkurat når a selv vil.

Ja, men likevel. Har noe med hvor jeg bor, og hvilke transportbehov jeg har. Vanligvis skal jeg flytte meg selv fra A til B. Og siden jeg foretrekker å velte meg ut av senga om morran, ta de nødvendige øvelsene på badet for å bli sånn ca presentabel, åpne døra og ha jobben rett ut forbi, er jeg litt kritisk til arbeidssteder som ikke er innafor gangavstand. Det er et minus ved et arbeidssted hvis det tar mer enn en 1/2 time å gå dit. Eller ti minutter på trøsykkelen på sommerstid. Det med å sykle om vinteren har jeg forsåvidt heller ikke skjønt.

Og da faller halve vitsen med en bil bort. Andre halve vitsen er transport på fritida. Halve året dekker ørkendyret det behovet og vel så det. Må faktisk lære meg å begrense bruken av Kamelen på turer innafor gangavstand. Selv om det er et strev og tar tid å kle på seg alt kjøreutstyret for å svinge meg bort i Midtby'n en snartur, gjør jeg heller det, enn å gå de tyve minuttene. Eller ta bussen.

Vinterstid er det jo litt verre, men i vinter har jeg klart meg med 800 kroner for busskort når jeg skal noe sted i by'n. Og med overgang innafor en time klarer jeg faktisk å dra til City Lade å handle og dra hjem igjen på en bussbillett (hvis det er målet, å bruke kortest mulig tid for å spare busspengene).
Og da blir bilbruk redusert til behovet for transport av større ting og over lengre avstander enn innom byen. Og da får jeg vanligvis lånt meg bil den stunda.

For meg vil et bilkollektiv være en god løsning. Betaler en andel til kollektivet, og deretter for bruken. Med programvare på nettet som holder oversikt over bilene i kollektivet, og litt planlegging av egen bilbruk, er det så absolutt et alternativ til å ha egen bil. Når man bor i by, slik som jeg gjør. Andelen blir betalt tilbake skulle jeg gå ut av kollektivet. Har kjensfolk som er med i bilkollektivet her i by'n, og tror nok at det ville fungere for meg. Selv om det nok ville ført til mer bilbruk, siden jeg nå en gang er lat av natur.

Men skulle det dukke opp en strøken Amason Herregårdsvogn til en overkommelig pris, hadde jeg nok blitt veldig så frista til å finne utvei til kjøp. Selv om det er snakk om en nesten femti år gammel bilmodel, med bakhjulstrekk og bensinforbruk som ikke ligner noe moderne biler kan varte opp med. Sikkerheten i en gammel Amason er jo også langt under pari, sammenligna med dagens biler. Men det er sikkerheten på ørkendyret også.
Men det blir nok ikke noen Amason, ikke vil jeg skru bil og ikke vil jeg bruke tid på bil, bortsett fra til transport. Så det er vel derfor jeg ikke har skjønt konseptet bil likevel...

29/4 - 2010
Dette innlegget ble litt aktuelt igjen

Ingen kommentarer: