Følg Kamelryttersken på karavanseraiet.no
En b(ikers)logg om motorsykkelkjøring og om mangt og mye som ikke skjer på veien, men i livet ellers

mandag 1. februar 2010

Kamellepper og andre lepper

En kamel har lepper, myke finne lepper med ei uttalt kløft i overleppa. Har noe med kosten å gjøre, den kløfta har jeg fått meg fortalt en gang i verden. Og leppefisk har lepper, kan nesten påstå at leppefisk lever av leppene sine. Iallfall de som spiser lakselus (Gyrodactulus Salaris på fint). Men hverken kameler eller leppefisk bruker lipgloss. Sikkert like greit, for hvordan skal de få lipglossen på leppene? Og med den kosten de lever av finner de vel ikke lipgloss som sitter fast lenge nok til at de har glede av den.
Mennesker har også lepper, og i all anstendighet får vi holde oss til de som er lett synlige i området mellom nesen og haka. Kirk Douglas har forresten kløft i haka. Hadde må jeg vel nesten si, siden han har forlatt det hvite lerret for lenge siden. Sønnen, Michael, som ikke har forlatt kinolerretet har også kløft i haka, men den er ikke på langt nær så mandig bedårende som opphavets. Noen lepper trenger ikke lipgloss, for eksempel de som pryder forsida på flere av Stones mange album. De er liksom permanent glossy, selv om ikke Mick Jaggers lepper er det og jeg ikke husker navnet på det første albumet med de leppene. Enda i allfall.
For hva har man ikke internett til? Bildet til venstre fant jeg på Google med søkeordene Stones + lips. Og disse leppene har jo blitt et ikon i seg selv, "alle " forbinder disse leppene med Stones. I allfall de av oss som vokste opp med "ånkli" rock. + at de viser en forakt for omverdenen som all ungdom har med seg og som er en nødvendighet for at unge mennesker skal vokse opp og bli anstendige mennesker med egne meninger og forstand på nettopp omverdenen.
Men så var det navnet på det albumet. Aretha Franklin synger "It ain't fair" på Spotify og da er det vel bare å bla opp der? Hu har forresten lepper en engelsk gentleman ville kalt "kissable" både med og uten lipgloss eller leppestift. I motsetning til mine som trenger leppestift, lipgloss og en stor porsjon selvrespekt før de kan kalles noe annet enn et par lepper.
Spotify har visst ikke lagt inn det Stones-albumet. Men de har med et par andre cover med de leppene, som Live licks og siglen Wild Horses. Mick har lurt seg med på et cover med leppestift, Black and blue heter det albumet. Tenkte først at det var på albumet Sticky fingers at leppene var med første gang, men nå må jeg over på Wikipedia, siden det ikke var Sticky fingers likevel, iallefall ikke den utgaven som Spotify har med. Men det kunne jeg like godt la være, for på Wikipedia fant jeg ikke bilder av albumcoverne.
En annen med pene, velformede lepper er Cliff Richard, han hadde en hit en gang i verden med Lucky Lips som de tilfeldigvis spilte på NRK1 i formiddag. Han har sikkert brukt både leppestift og lipgloss uten at det egentlig har noen betydning.
Om jeg bruker lipgloss? Joa, ligger en eller to i håndveska. En som det står You look great på, og det er gjør jeg jo. Iallfall sånn dann og vann når jeg bruker de foreskrevne tre timene på badet med hele arsenalet av shampo, balsam, hårkur, ansiktskrem, foundation, rouge, øyenskygge, mascara og som avslutning lipgloss over leppestiften. Da ser til og med jeg bra ut

Blogglisten

Ingen kommentarer: