Følg Kamelryttersken på karavanseraiet.no
En b(ikers)logg om motorsykkelkjøring og om mangt og mye som ikke skjer på veien, men i livet ellers

lørdag 12. juni 2010

Sikkerhet

for liv og helse er stikkord for Per A. Løkens kronikk i Aftenposten. Og på nettsida Sikkertrafikk.no finnes det mer om forholdet mellom trafikksikkerhet og etikk i den daglige drifta av A/S Norsk Veinett.

Jeg syns Løken har mange gode poeng. Det er ikke sammenheng mellom nullvisjon for drepte og hardt skadde i trafikken og dagens trafikkbilde. Biltrafikk er grundig regulert, men vi strekker reglene så langt vi kan for å spare et par minutter på veien mellom A og B. Jeg er ikke noe bedre enn andre på det feltet, det innrømmer jeg glatt.

Einar Dørum, tidligere leder for Venstre og statsråd har ikke sertifikat fordi han selv mener han er for ukonsentrert til å kjøre bil. Et av poengene til Løken er at man ikke kan la folk få sertifikat som går ut når man blir hundre. Er nok av eksempler på at eldre bilførere har kommet på feil side av veien, og at de har skapt andre farlige situasjoner i trafikken. Sist nå var det en 85-åring som tok en U-sving på veien. Han hadde fulgt GPS'ns råd og smadra like godt en Rolls-Royce med Mercedesen sin. Har lenge tenkt på det at det å kjøre bil eller motorsykkel for den saks skyld, faktisk krever ganske mye. Piloter får grundig opplæring og må vedlikehold ekunnskapene sine hele tiden ved å fly så så mange timer i året. Piloter som flyr kommersielt må også ha diverse oppgraderinger av sertifikatene sine jevnlig. Og utsjekk på hver enkelt flytype de skal fly.

Det kreves ikke det for å kjøre bil. Og det er bare et fåtall MC-førere som tar førerutviklingskurs jevnlig. Jeg har såpass mange kilometer på veien hvert år, så jeg vet at det er mine evner som bil-/MCfører som avgjør om jeg kommer hel hjem hver gang jeg setter meg bak rattet eller på sykkelen. Følte meg helt bortkommet på den Harley-en jeg prøvekjørte her tidligere i vår, og at jeg kom helskinnet fra den første turen på ørkendyret skyldes vel mer flaks enn dyktighet. Ikke det at jeg var ute for noe som kunne lignet på en begynnende ulykke på den turen, men det at jeg ikke kjente sykkelen under forhold som er krevende nok nå som jeg har kjørt nesten 70.000 kilometer på den.

Greit nok at det er en lege som vurderer en aldrende bilførers evne til å kjøre bil, men de burde kanskje tatt lappen fra flere. Selvinnsikt er et gode, men man kan lett bli for godtroende om egen reaksjonsevne og overblikk i trafikken.

Sikkertrafikk.no sier at de skal være en samfunnskritisk nettside med fokus på trafikksikkerhet. Samfunnskritikk innebærer å bruke ytringsfriheten som vi tar for gitt i vårt samfunn. Mer om det temaet på Ladybikers Inn

Ingen kommentarer: