Følg Kamelryttersken på karavanseraiet.no
En b(ikers)logg om motorsykkelkjøring og om mangt og mye som ikke skjer på veien, men i livet ellers

tirsdag 22. juni 2010

Motorsykkelferie

ble det i år òg. Ifjor var det langs Vestlandsfjorder og ditto hull i fjellet i selskap med Bimma. Men det har da blitt noen kilometre i år likevel. 2500 sånn ca siden sist mandag.



Var på ACR først. Økonomien er jo heller laber for tida, og bidraget til statskassa gjorde den enda mer laber. Men Liz ville ha meg med oppover likevel. Og det ble en suksess. Ikke minst takket være hyggelige deltagere på jentegruppa :D







Kanskje ikke sånn umiddelbart, ble mye uinspirert kjøring, særlig de siste passene på onsdag var helt r... på grunn av regnet. Men når jeg kom tilbake på veien, og fikk kjøre der jeg er vant og uten noe press på å kjøre like bra som de andre jentene, da løsna det. Har fått mer flyt i kjøringa og stoler mer på underlaget når det er vått. Og ikke minst jeg tar det ikke ut i høyere toppfart, men ser det på at snittfarta har økt. Kjørekomputeren på ørkendyret er en riktig sladderhank.

Har vel litt med det å gjøre at jeg vil ha et mål. Jeg kjører fra A for å komme til B. Gjerne via både C og D. På en bane er målet å komme seg rundt banen, og det er ikke helt meg, lizzom




Det å kjøre uten speil og med tape over speedometeret, det var helt greit. Skulle jo rett fram uansett, og var det noen som ville forbi, er det deres ansvar å komme seg forbi på en ordentlig måte som ikke forstyrrer den de kjører forbi.

Selve banen er 4 km lang og er vel en av Nord-Europas beste. Iallfall er de selv inne på den tanken.

Sitat fra internettsida deres
"Presentasjon
Motoranlegget som kostet 62 millioner kroner å bygge er riksanlegg for motorsykkelsporten (Road-Racing) i Norge, men kan med fordel også brukes til bilsport, da banen er i full "Formel 1 format".

Banen betegnes som den mest moderne i Nord-Europa og omtales internasjonalt som en etterlengtet nyskapning.
I Europa må man helt til Køln (Nürburgring) for å finne noe bedre. Spesielt gjelder dette vår baneprofil og asfaltkvalitet, i tillegg til at banen er bygd etter nåtidens meget strenge krav til sikkerhet."


Sikkerheten var det ingenting å si på. Under kjøringa var det ambulanse på stedet hele tiden. Det var 6-7 bemannede flaggposter rundt banen. Satt ei i tårnet hele tida som fulgte med. Og skulle uhellet først være ute og noen kjørte seg av, ble alle tatt inn av banen før ambulanse og plukkebil kjørte ut. Ambulansen kjørte alltid en runde rundt banen før kjøringa.

Var en som kjørte seg av mens jeg var der, var noe med kalde dekk forsto jeg


Alle ble tatt av  banen før ambulanse og plukkebil kjørte ut


Gutta boyz i RR-gruppa


hadde dekkvarmere på dekka når de ikke kjørte


Dekka på ørkendyret fikk prøvd seg lengre ned på sidene enn de er vant til, selv uten sånne tiltak




Kunne bli litt langsammelig mellom passene


Men vi fikk da se dette innimellom


Jentegruppa venter på at Liz og ikke minst banen skal bli klar


Etter ACR ble det først en tur innom heimen for å se om ynglingen hadde det bra. Skulle videre til det sentrale østlandsområdet, med en innlagt shoppingrunde i Tigerstaden, før retur til Stiftsstaden nå i helga. Måtte innom heimen og ordne med småting som gjør livet enklere. Er alltid noen detaljer som må ordnes.

Alle bildene fra ACR er tatt av Gary fra Picman. De er utrolig bra. Har redusert størrelsen på dem nå, ellers blir de så store og tunge å laste opp. Bildene er (c) Picman, men jeg kan bruke dem på min egen blogg og egne ikke-kommersielle ting. Hvis noen vil bruke dem, må de ta kontakt med meg først, så blir vi nok enige.

Vil bli en utvikling av bloggen utover sommeren, mer om det her

Ingen kommentarer: