Følg Kamelryttersken på karavanseraiet.no
En b(ikers)logg om motorsykkelkjøring og om mangt og mye som ikke skjer på veien, men i livet ellers

lørdag 15. mai 2010

MC-ulykker = førertabber?

Sendte e-post med en dårlig skjult pekefinger til MC-ravnene i går om at Senior MC har førerutviklingskurs. Ikke det at jeg er verdensmester eller en spesielt flink motorsyklist, men jeg bryr meg om at mine venner kommer hele hjem hver dag.
Er tross alt noen som vil ha oss hjem i god stand etter en tur ut i det ukjente med en doning som lett kan sende deg på kirkegården leenge før tida. Alternativet med et lengre sykehusopphold med derpå følgende livslange skader på kropp og hode er heller ikke ett jeg vil anbefale. Derfor slo jeg litt på stortromma og dro fram pekefingeren. VI vil ha DEG hel hjem. Derfor har vi ordna spesialpris til MC-ravnene på kursene til Senior MC, avd Trøndelag.

Og i dag følger Adressa opp med en artikkel om at langt de fleste singelulykkene på motorsykkel skyldes førertabber. Og det tror jeg så gjerne, for jeg har vel gjort de tabbene på sykkelen som man kan gjøre + noen, heldigvis har jeg hittil holdt meg unna alvorlige skader. Noen skrammer er det på sykkelen og jeg har fått noen omganger med såret stolthet, men det er billig sammenlignet med alternativene over.

Bloggen Norske forhold oppfordrer til å starte en ny vårtradisjon, og tenke på at farten dreper like mye enten det er vinter eller sommer. De påpeker at det dør flere i trafikken i mai enn i april. Ja, det er tilfelle, og hvis man ser nærmere på tallene, noe Tryg Vesta har gjort og har funnet at det var 15. mai at flest liv går tapt i trafikken. De fant også at dager før andre høytidsdager har større ulykkestall enn gjennomsnittet for den årstiden.

Sitat fra Nettavisen
"Starten av mai er høysesong for skader i trafikken, og det hele topper seg rett før nasjonaldagen.
- Tendensen er helt klar. Stress knyttet til høytider og helgedager gir markante utslag på ulykkesstatistikken for mai måned, sier leder for bilskadeoppgjør i TrygVesta, Ketil Voll til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB)"

Det er altså mulig å se ut fra statistikken hvilke dager det er større sjanse for å komme ut for en ulykke. Og med kjennskap til egen atferd i trafikken kan den enkelte bidra til å holde ulykkestallene nede. Noe Norske Forhold oppfordrer til.

Snakka med ei venninne som kjører Harley. Om akkurat dette med å ha fokus på egen sikkerhet. Hu fortalte at det var det lite snakk om i Harley-miljøet, men at hu kunne tenke seg et oppfriskningskurs for sin egen del. Er kanskje riktig at Harley-folket ikke tenker så mye på å lære seg god kjøreteknikk, hvordan doningen oppfører seg eller hva man selv må gjøre når det oppstår en situasjon som krever rask reaksjon. Var ingen Harley-Davidssons på oppfrikningskurset til NAF MC Oslo sist helg som jeg så. Var en GoldWing, men ellers var det europeiske og japanske sykler av forskjellig slag.

Men jeg tror ikke motorsyklister med andre merker enn HD, tenker så mye på egen sikkerhet heller. Så det er nok en vanlig tankegang. Selv skal jeg ikke skryte på meg mer enn jeg kan stå for, selv om jeg deltar på førerutviklingskurs iallfall en gang i året.

Selv om antallet MC-ulykker holder seg stabilt, på tross av at det er flere to-hjulinger på veien, er det for mange. Og med en kveld på kurs med instruktører som bryr seg om at DU skal bli bedre kjent med sykkelen og hvordan den oppfører seg, blir kjøregleden så mye større. Er tross alt derfor vi kjører sykkel, fordi det er GØY

Oppdatert 17. mai 2010

1 kommentar:

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Du var kanskje på treff her i byen for litt sida?

Neimen om jeg vet hva jeg kaller kaldværet på denne tida. Ufyselig er det i allefall uansett navn. Det er absolutt ikke kjært. Kanskje for jorda og plantene, men de vil også ha mer lys og varme.
Jeg henter kunnskapen litt herfra og litt derfra og mikser det sammen så godt jeg kan. Dette med primstaver kan ikke noe om fra før, så jeg ville lære... og deler det jeg finner med dere som gidder å lese ;:OD)
Ha en fin 17.mai