Følg Kamelryttersken på karavanseraiet.no
En b(ikers)logg om motorsykkelkjøring og om mangt og mye som ikke skjer på veien, men i livet ellers

mandag 10. mai 2010

Enda ei MC-helg

på yours truly
Denne helga sammen med Bimma

Denne helga ble brukt sønnafjells, på oppfriskningskurs hos NAF MC avd Oslo. Etter en avslappet ettermiddag på Operataket



ble det teori i kantina hos NAF i Østensjøveien. 80 + deltagere hadde de fem instruktørene fra Tango MC (Motorsykkelklubben til ansatte i Oslopolitiet) å undervise. NAF MC Oslo stilte også med hjelpeinstruktører + tre innleide kjørelærere som var med søndag.

Har alltid hatt lyst til å få være med på kurs med Tango MC, så dette var midt i blinken for meg.

Etter teorien ble spesielt utvalgte


invitert bort på klubbhuset til NAF MC Oslo, og fikk se på et riktig så trivelig klubblokale og verksted/lager til ca 90 sykler.

Lørdag var det kjøregårdstrening på Valle Hovin

Vi var ca 40 sykler i hver pulje, som farta rundt på betongen etter eget for godt befinnende. Var satt opp øvelser som langserpentiner (slalom mellom kjegler),


unnamanøver i sving, kort serpentiner, igangsetting med sving til høyre eller venstre, sirkel Ø 7 M x2, 8-tall x2 og krypkjøring mellom kjegler satt opp som en dobbel S. Var instruktører på de fleste øvelsene, og vi kjørte rundt og holdt på med de øvelsene som vi ville øve på. Var god plass, selv om det var førti sykler i gang samtidig.

Etterpå var det bremseøvelser, nødstopp og unnamanøver

Søndag var vi på Vålerbanen og fikk prøve svingteknikken

Bimma har dreis på ST'n sin

Og fikk med seg hele dagen, mens yours truly dro hjemover i to-tida etter fire pass (omganger) på banen. Var så mange instruktører, at selv om vi var 40 stk delt i tre grupper etter egen vurdering av kjøreferdigheter, tror jeg de fleste fikk den oppfølginga de ville ha. Selv fikk jeg uoppfordra tilbakemelding på blikkbruk og svingteknikk fra to av kjørelærerne som gjorde at jeg hadde en mye triveligere tur hjem. Instruktørene var med og kjørte sammen med oss på banen, lå bak og ga tilbakemelding etter endt pass. Alle svingene var merket med svingpunkt og tangeringspunkt, slik at det var lettere å treffe svingene riktig.

Hjemover kjørte jeg Rendalen, som selv om det er mye rett fram, er det partier som utfordrer fører og sykkel. Lite trafikk og tørr vei.
Her fra sørenden av Storsjøen


Opp Tylldalen og over til Tynset begynte det å bli kaldt, så islender og tykkere hansker ble redningen. Sto en politibil med blålysa på litt forbi Kvikneskogen, men han var visst ute i anna ærend, for jeg så ikke mer til dem.
Etter en rask stopp på Berkåk for bensinfylling, var det strake veien hjem.

2 kommentarer:

Femice sa...

Du står på ser jeg :)

Ragnhild sa...

Ja, sku du ha sett kor ho ha svenga se