Følg Kamelryttersken på karavanseraiet.no
En b(ikers)logg om motorsykkelkjøring og om mangt og mye som ikke skjer på veien, men i livet ellers

fredag 28. mai 2010

G for GS

Blir en liten vri på ukas bidrag til Petunias ABC i Ord og Bilder.

Derfor er semafor- og tegnspråkstegnene her og her.
G uttales Gamma på det fonetiske alfabetet, og man kan sikkert dra mye på Gammastråler og annen stråling, men det er en helt annen G som er fokus denne gangen

Ukas G er GS som er BMWs Gelände/Strasse serie motorsykler
Ørkendyret er en R1200GS A = Rad 1200 Gelände/Strasse Adventure

Her fra tur over Valdresflya st. Hans 2009.

BMW introduserte GS'n i 1980. Den første var en ombygd, standard R65 hvor det var satt inn en R80 motor. Baksving og drivaksel var nybygd for denne sykkelen. Mer om "Ur"-GS'n her

Over de tredve årene som har gått siden da, har GS'n utviklet seg og er nå en helt egen serie motorsykler, fra den minste seks-femti'n, via F800GS til R1200GS A.

Ørkendyret har siden jeg fikk ham 1. juni 2007 kjørt 68.000 km, omtrent uten krøll. Eneste alvorlige var når jeg henta ham fra 40.000 km service. Da funka ikke clutchen helt etter hensikten. Litt plagsomt i lyskryssa i stiftsstadens desembermørke. Verkstedet tok det alvorlig, og etter tre besøk fikk de ordna feilen. Slavesylinderen på clutchen lakk. Væska i overføringa fra clutchendel til sylinder kom da ut på clutchlammellen og det ble lovlig glatt der det burde vært mye friksjon.

Ja, og så er kaliperen til bakbremsen litt følsom for skitt. Den må rengjøres hver gang bremseklossene skiftes, ellers blir klossene liggende på. Litt kronglete når man vil dra på for å komme seg ut av en potensielt farlig situasjon, at bremsen ligger på.

Andre sommeren jeg hadde ørkendyret skulle jeg til Hamburg. Når jeg fortalte at jeg skulle sørover for å kjøpe "stash" til doningen, var det en i klubben som lurte på om det var noe stash å få til sykkelen? "Den har jo alt?"

"Mja, mjo, er jo alltids no stash å finne..."

Realiteten er jo at sykkelen har det meste. Og alt er standardutstyr. Varme i holkene, ABS, integralbremser, og plass i overflod. Han har tilogmed 60 kg + lastekapasitet etter at vekta til fører og en eventuell passasjer er tatt med.

Fra bomstasjonen på Tindevegen, Norges høyeste bomveg, st. Hans 2009
Og lastekapasiteten kommer godt med på lengre turer med passasjer og full oppakning.



 
Dette er fra en av svingene på Tindevegen ned til Årdal

Nedefra så det slik ut opp lia.


 Men før vi kom så langt, hadde vi hatt en aldri så liten rast ved Fantesteinen

Bimma kjører en BMW 800ST, og er hellig overbevist om at det er den perfekte tursykkel. Hu burde jo ha belegg for den påstanden siden hun kjører sine 20.000 km + i året. Selv om et langbeint kjerringskinn ikke er helt enig...
BimmaNAFs oppfriskningskurs på Vålerbanen tidligere i år.


Men så var det den Hamburgturen. Det eneste stashet jeg fant var en spoiler for å sette øverst på vindskjermen. Den sender lufta høyere opp og reduserer dermed turbulens og vindstøy i og rundt skjermen.


Bildet er fra hjemturen som gikk opp Svearike. Harald Vs rike i horisonten, veien fra Funäsdalen og over til Røros



Dette er fra en tur vårvinteren 2009

Apropos lastekapasitet
Ørkendyret har kjøkken på ene sida

Oppholdsrom i midten, bak

Soverom bak føreren

Garderoben er på andre sida

GS'n er bare en kjempesykkel. Denne uka var det to av MC-ravnene som fortalte at de skulle ha seg GS. Den ene oppgraderer fra en BMW R100 og den andre konverterer fra Harley-Davidsson. Ene måtte faktisk ringe mitt i arbeidstida for å fortelle om det.

Men noe som er viktigere enn ørkendyret er ungene, og i dag fant jeg en artikkel om et ikke akkurat kjært tema, men veldig så påtrengende for oss med funksjonshemmede barn, Artikkelen finner du her, og mine tanker her 

Bloggurat har som vanlig ikke tall som stemmer

17 kommentarer:

minaordminabilder sa...

Motorcyklar det är härliga fordon!
Snygga och fina bilder!
Trevlig helg!

Fruen sa...

Jenter på hjul er stilig :)Flotte bilder :):)
Ha en flott helg videre..

thorzo sa...

Tøffe saker, men ser kaldt ut. Med minimal plass til bagasje må man vel også prioritere hardt.

Ragnhild sa...

@minaordminabilder
Tiltredes *nikker enig med hodet*

@Fruen
Er kanskje ikke alltid like presentabel når man man kommer fram ;) Men det er stilig ja :D

@thorzo
Det er artig. Men vet vel ikke om jeg går for at det skal være mest mulig tøft, nei.
Har mine grenser, og må heller ikke bevise at jeg kan alt.
Ja, det kan være kaldt, og jeg blir bare mer pingle for hvert år. Bor nærmest i ulltrøye og islender når tempen klatrer under +5.

Petunia sa...

Brumbrum... herlig!!
Misunnelig på de som har lappen på stor sykkel. Jeg har vurdert det mange ganger, men har klokelig latt være... jeg er litt for glad i fart... Men jeg er blitt mer pysee og forsiktig med årene, så da kunne det jo være...

Ragnhild sa...

@Petunia
ST'n til Bimma brummer.
Ørkendyret har originalt eksosanlegg og er veldig så pen og avmålt i lyden.

Vi blir vel mer sedate med årene de fleste av oss, Selv om ikke alle er like forståelsesfulle for kjerringer på +/- 50 som farter rundt på motorsykkel

Rimkogeren sa...

Glemsomhed er ej et tegn
på en begyndende senil demens,
men derimod et sikkert tegn
på en såre høj intelligens

Tak for din kommentar :-)

Indrømmet jeres biker er noget helt andet end min ungdoms Velo Solex. Hvor må I have ogle pragtfulde ture.

Inge sa...

Wauuu en skøn MC'er du har der, og nogle dejlige oplevelser den gir' dig.
Ha' en dejlig weekend

Annettes space sa...

Fantastisk mc du har der. Engang var det min drøm at tage kort til mc, men idag tør jeg ikke :-))

Flot at se billederne fra Valdres. Så meget sne til sankt Hans selvom vi jo havde flot vår i 2009 :-))

Madame sa...

Det må være spændende at være på motorcykeltur - det har jeg aldrig prøvet.
Rigtig god weekend til dig!

Ragnhild sa...

@Rimkogeren
Enig med du,
Vi som er medlemmer av kortidsminneforeningen har en utmerket intelligens

@Inge
Takk, skal jeg ha :)

@Anette
Ja, har noe med intelligensen å gjøre, evt mangel på sådan når man kjøper sykkel med hjertet.

Takk Madamme :) Er alltid hyggelig å kjøre sykkel.

Henny sa...

Det er fantastisk, at det er muligt at laste så meget på en tohjuler. Men, æh, - dumt spørgsmål -:Var det ikke nemmere med en bil? ;-)

Ragnhild sa...

@Henny
Joda, men det er ikke halvparten så sjovt :)

TorAa sa...

Herlige bilder fra opplevelser med GSen.
btw. For meg står GS for General Systems (Små datamaskiner fra IBM på 1970-tallet)

Kamelryttersken sa...

1970-tallet? Fantes det datamaskiner data

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Nå får jeg ta igjen det litt forsømte som heter kommentarer, men jeg kaller det heller en liten hilsen.

Gosh...... dette er noe jeg må melde pass på ... men med stor beundring for dyret og rytter.
Ikke noe er overlatt til tilfeldighetene når det gjelder det du kjører på. Er helt målløs, jeg ;:OD)
Ha ei glimrende uke med luft under vingene!

Kamelryttersken sa...

@Vilt og vakkert
Mamma smurte alltid niste når vi skulle noe sted. "Det vi ikke spiser opp på turen, kan vi spise når vi kommer hjem" sa hun.
Er kanskje den innstillingen jeg tar med på egne turer?

Vi har alle våre laster, min er motorsykkelen, selv om jeg etterhvert har lært at jeg må ikke bevise noe, jeg klarer meg godt med min måte å bruke sykkelen på.