Følg Kamelryttersken på karavanseraiet.no
En b(ikers)logg om motorsykkelkjøring og om mangt og mye som ikke skjer på veien, men i livet ellers

torsdag 6. mai 2010

Fra en fartssynders bekjennelser

Ble sørtur i dag likevel. Var noe usikker på om jeg turte med de meldingene om snø i fjellet og dårlig føre sørover. Og særlig når det har snødd og skletta om hverandre hele uka i Stiftsstaden. Ringte 175 og fikk vite at det var bart og tørt over Kvikne og 3 minusgrader klokka seks til morran,

Og sida det tok litt tid før jeg kom av gårde så regna jeg med at det skulle gå greit sørover. Men det hagla forbi Melhus, så jeg ble litt usikker på om det gikk likevel. Stoppa for bensinfylling på Esso Berkåk som jeg bruker. Er jevnt over en femtiøring billigere å fylle der enn i by'n. Jeg må begynne å bli kjent der, for innehaveren hilsa, det hadde jeg ikke venta, men det var veldig trivelig for det. Er vel kombinasjonen stor sykkel og nett, lita blondine som gjør det ;)

Stoppa på kontrollstasjonen rett sør for Berkåk for varm mat og fotografering. Kjempeutsikt nordover mot Berkåk, med Orkla rett ned fra stasjonen. Kunne gjerne vært ordna med noen benker, selv om nettinggjerdet som står på kanten av juvet skjemmer. Skjønner godt at det er gjerde der. For det er juv minst hundre meter rett ned i Orkla. Desverre har jeg ikke mulighet for å få bildene med denne gangen, men de kommer etterhvert.

Videre nedover langs R3 mot Kvikne og Kvikneskogen var relativt greit. Satt og passa nåla på speedometeret hele veien fra by'n. Ikke om jeg skulle ha en ny prat med onkel om forelegg for fartsoverskridelser, så det var de som ble liggende bak den sinka av en motorsykkel. Hadde tenkt på R30 og Rendalen, men hadde slått det fra meg på grunn av været. Men når jeg kom ned til Tynset ble det til at jeg tok den veien likevel. Tørr vei, antydning til sol og 5 - 6 plussgrader gjorde at det ble Rendalen og ikke Østerdalen. Og det angrer jeg ikke på.

Rendalen er lite traffikert, og onkel konsentrerer seg om Østerdalen for det meste. Kunne slappe av og kjøre mer inspirert. For ikke si at jeg tok meg tid til å tenke på det jeg har lært av teori og prakisk kjøring i vår. For eksempel at det er verre å kjøre i høyresvinger enn i venstresvinger. Har aldri tenkt over det før, men etter at det ble nevnt på teorikvelden til Senior MC her på april'n har jeg lagt merke til at det går seinere gjennom en høyresving.

Og nå sist når vi var på Rustløsern var det en som kommenterte kjøringa til en av deltakerne. "Han legger kroppen inn i svingen først, og tar med seg sykkelen etterpå". Prøvde det, og det ble en mye mer aktiv og inspirert måte å kjøre på. Særlig på svingete vei, hvor rytmen i kjøringa har mye å si, tror jeg en slik aktiv kjørestil har noe for seg.

Eneste ulempen med R30 var at det et stykke var "Dekkeskade" og fare for steinsprut. Så ut som og føltes som gammeldags oljegrus. Virka som at asfalten var borte og bare steinen som de blander inn i asfalten var igjen på veien. Bortset fra den strekninga var det helt greit dekke og lite teleskader hele veien ned til Elverum. Har kjørt verre norske veier for å si det på en litt annen måte.

Vegvesenets Visveg, påstår at det er godt ei mil kortere å kjøre R30 gjennom Rendalen, enn å ta R3, Østerdalen, og med sykkel er det absolutt et alternativ. Både fordi er bedre sykkelvei, og mindre trafikk.

Ble en ny stopp på Myklegard, mellom Elverum og Løten for mat og nødvendig ærend innomhus. Var ikke helt det store å sette seg i krattet bort forbi vegen for å bli kvitt overflødig væske i dag, selv om det etterhvert ble 8 - 9 grader nedover forbi Rena.

Nyveien nedover i Stange gikk jo så det kosta etter, mens da omkjøringa gjennom Eidsvoll, fra Minnesund via Eidsvoll Verk og Råholt ikke var fullt så rask. Var en BMW Touring a no slag som begynte å tråkle seg fram ved Stensby sykehus. Gikk ikke no særlig, han lå en 6 - 8 biler foran meg når vi svinga inn på E6 igjen etter Råholt. Han hadde altså tjent 100 meter på den biten.

Herfra ble det først R120 til Nannestad og derfra R35 helt fram. Etter at de forlenga R35 fram til Gardermoen fra Lunner, sparer man en masse på å kjøre der enn å kjøre om Oslo, når man skal til Ringerike.

Ingen kommentarer: