Følg Kamelryttersken på karavanseraiet.no
En b(ikers)logg om motorsykkelkjøring og om mangt og mye som ikke skjer på veien, men i livet ellers

søndag 26. september 2010

Flatt batteri og bensinforbruk

Ørkendyret streika i dag. Kom bare klikkelyder fra startmotoren. Fram med batterilader, og ti minutters tid etterpå kom det et gult lys for 1/3 fylling. Og starteren sviva rundt såpass at boksern gispa etter liv. Han fikk gå et minutt på tomgang før vi dro. Sånne boksere er ikke særlig glade i å gå på tomgang når de er kalde, de skal helst dra avgårde med en gang. I følge ekspertisen på schnellpanzer.de.
Når han var på service nå fikk han sånn 20 - 40W mineralolje, og den er litt i tykkeste laget. Før siste oljeskift gikk han på en lett blanding av original BMW olje og Felleskjøpets helsyntetiske, og han gikk mye lettere. Starta lettere gjorde han òg. + at han brukte mindre bensin i følge sladrehanken på dashbordet, kjørecomputeren. Det var nok også en følge av at Kamelryttersken har gående et eksperiment med no lurium kalt Mergi. Blandes i bensinen i forholdet 10 ml til 40 l. Den kombinasjonen, olje halvblanda helsyntetisk/mineralolje  og Mergi ga en reduksjon i bensinforbruket på 0,05 l pr mil målt over ca 5.000 kjørte kilometer.

Det Lurium/Snake oil-opplegget kosta ca 600 kr pr liter, så det blir et regnestykke om det lønner seg.
På ei tankfylling, +/- 30 l går det 8 ml Mergi, det blir en femmer pr tank.
30 l bensin à kr 12.50 blir 375 kr + 5 kr for luriumet.
Ørkendyret kjører ca 50 mil på 30 l (0,6l/mil) uten slangeolja.
Med slangeolje kjører han 54, kanskje 55 mil (0.55 l/mil)

Kostnaden blir da uten lurium; 375 kr delt på 500 km = 0,75 kr/km
Med lurium: 380 kr delt på 545 km =0,69 kr/km

Men så var det hvordan olja spiller inn på bensinforbruket. Med original BMW-olje (mineral) har bensinforbruket gått opp fra 0,55 til 0,56 l/mil  (bare èn tank hittil, litt lite å si no sikkert på), og det er ikke så rart. Motoren virker til å være tregere i oppstarten. Selv om det er en subjektiv opplevelse, vil 77.000 km på doningen bidra til at fruen har en anelse for hvordan motoren oppfører seg.

Nå står ørkendyret i carporten med ladern tilkobla, og det blir vel sånn resten av sesongen. Så får Kamelryttersken se seg utvei til nytt batteri før neste sesong. Sånn originalt batteri med gass i stedet for gèl eller vanlig syre blir nok et tema for en lengre diskusjon med innehaversken av pengeboka.

Ellers fikk han være ordonans i dag. Kamelryttersken måtte avgårde og ordne noen småting for dugnadsgjengen på formiddagen, og da var det enklest/raskest med motorsykkeordonans istedet for firehjula kjøyregreier. Men han fikk ikke være Pizzabud

det ble en av Henrys kreasjoner som fikk den jobben. Selv om Ørkendyret skjøtter slike jobber like bra som Detroitsleder Made in Germany, sånne som det står Escort på. Trenger vel ikke nevne at Kamelryttersken var snar med å kvitte seg med nøkkelen til nevnte kjøyregreie etter at pizzaberget var kommet i hus.

Det har blitt lite kjøring på doningen nå utover høsten. Forrige uke var det store planer om både Vestland og Sørland, men det regna bort + at fruens faderlige opphav gjesta Stiftsstaden både på sør- og nordtur. Noe som ikke gikk helt upåakta hen i heimen.

Ellers har a vært og lekt bli-kjent-leker på Dragvoll, sammen med hundre andre lærerspirer, og det var ikke så dumt. Finns verre måter å slå i hjel en arbeidsdag på...

Ingen kommentarer: