Følg Kamelryttersken på karavanseraiet.no
En b(ikers)logg om motorsykkelkjøring og om mangt og mye som ikke skjer på veien, men i livet ellers

tirsdag 28. september 2010

Hvilket kjønn har motorsykler?

Det har liksom aldri vært no diskusjonstema for Kamelryttersken før nicket "Pelsen" på MC-sidens forum begynte å problematisere spørsmålet.
 "Baron von Waffel" svarte
"for min del hadde jeg fått med meg at Ragnhild omtaler sine sykler som hankjønn. Og da er de det for henne. Men jo mer personlighet vi tolker inn i våre sykler, jo større sjanser er det for at noen må omtales som hunkjønn. For min del er jeg ikke helt sikker på mins syklers kjønn. Men det betyr ikke at de er kjønnsløse."
Er da ikke så rart at vi nordlendinger omtaler en ting som han? Har vi da alltid gjort, enten det motorsykler eller været, så er det "han". Og derfra til å gi tingen mannlige egenskaper er det ikke langt. Iallfall ikke for oss kvinner med sans for mannfolk ;)

Karavanseraiet finner du "Åtte grunner for at motorsykler er hanndyr", som gir en mer dyptpløyende og grundig forklaring. Spekket med referanser til både kvinner og menn med meninger.

søndag 26. september 2010

Flatt batteri og bensinforbruk

Ørkendyret streika i dag. Kom bare klikkelyder fra startmotoren. Fram med batterilader, og ti minutters tid etterpå kom det et gult lys for 1/3 fylling. Og starteren sviva rundt såpass at boksern gispa etter liv. Han fikk gå et minutt på tomgang før vi dro. Sånne boksere er ikke særlig glade i å gå på tomgang når de er kalde, de skal helst dra avgårde med en gang. I følge ekspertisen på schnellpanzer.de.
Når han var på service nå fikk han sånn 20 - 40W mineralolje, og den er litt i tykkeste laget. Før siste oljeskift gikk han på en lett blanding av original BMW olje og Felleskjøpets helsyntetiske, og han gikk mye lettere. Starta lettere gjorde han òg. + at han brukte mindre bensin i følge sladrehanken på dashbordet, kjørecomputeren. Det var nok også en følge av at Kamelryttersken har gående et eksperiment med no lurium kalt Mergi. Blandes i bensinen i forholdet 10 ml til 40 l. Den kombinasjonen, olje halvblanda helsyntetisk/mineralolje  og Mergi ga en reduksjon i bensinforbruket på 0,05 l pr mil målt over ca 5.000 kjørte kilometer.

Det Lurium/Snake oil-opplegget kosta ca 600 kr pr liter, så det blir et regnestykke om det lønner seg.
På ei tankfylling, +/- 30 l går det 8 ml Mergi, det blir en femmer pr tank.
30 l bensin à kr 12.50 blir 375 kr + 5 kr for luriumet.
Ørkendyret kjører ca 50 mil på 30 l (0,6l/mil) uten slangeolja.
Med slangeolje kjører han 54, kanskje 55 mil (0.55 l/mil)

Kostnaden blir da uten lurium; 375 kr delt på 500 km = 0,75 kr/km
Med lurium: 380 kr delt på 545 km =0,69 kr/km

Men så var det hvordan olja spiller inn på bensinforbruket. Med original BMW-olje (mineral) har bensinforbruket gått opp fra 0,55 til 0,56 l/mil  (bare èn tank hittil, litt lite å si no sikkert på), og det er ikke så rart. Motoren virker til å være tregere i oppstarten. Selv om det er en subjektiv opplevelse, vil 77.000 km på doningen bidra til at fruen har en anelse for hvordan motoren oppfører seg.

Nå står ørkendyret i carporten med ladern tilkobla, og det blir vel sånn resten av sesongen. Så får Kamelryttersken se seg utvei til nytt batteri før neste sesong. Sånn originalt batteri med gass i stedet for gèl eller vanlig syre blir nok et tema for en lengre diskusjon med innehaversken av pengeboka.

Ellers fikk han være ordonans i dag. Kamelryttersken måtte avgårde og ordne noen småting for dugnadsgjengen på formiddagen, og da var det enklest/raskest med motorsykkeordonans istedet for firehjula kjøyregreier. Men han fikk ikke være Pizzabud

det ble en av Henrys kreasjoner som fikk den jobben. Selv om Ørkendyret skjøtter slike jobber like bra som Detroitsleder Made in Germany, sånne som det står Escort på. Trenger vel ikke nevne at Kamelryttersken var snar med å kvitte seg med nøkkelen til nevnte kjøyregreie etter at pizzaberget var kommet i hus.

Det har blitt lite kjøring på doningen nå utover høsten. Forrige uke var det store planer om både Vestland og Sørland, men det regna bort + at fruens faderlige opphav gjesta Stiftsstaden både på sør- og nordtur. Noe som ikke gikk helt upåakta hen i heimen.

Ellers har a vært og lekt bli-kjent-leker på Dragvoll, sammen med hundre andre lærerspirer, og det var ikke så dumt. Finns verre måter å slå i hjel en arbeidsdag på...

onsdag 15. september 2010

Røde, olja lyn

Helly-Hansen lager utmerkede regnklær (oljeklær) som går utapå kjøreklærne, så Kamelryttersken fòr rundt i by'n i dag som et rødt olja lyn. Hu var iallfall sikker på at buristene så a mellom regnskurene

Gutteklubben Grei har ryddesalg for tida, noe Pollti var så elskverdig å gjøre yours truly oppmerksom på. Og snill som a er, bragte hu det glade budskap videre på Karavanseraiet. Det er sikkert mer igjen. Av tepper og slikt. Gullarmbåndet til statsrådinnen har Kamelryttersken tinga på, men det er vel lite trulig at slike milde gaver når ned til et medlem av den gemene hop

mandag 6. september 2010

Vindskjermer, sidevogner, støy og sus

Kamelryttersken har kjørt Skruzuki i sommer. En '84 GS1100GK med Squire sidevogn. Doningen hadde helkåpe og vindskjerm og hu var helt sikker på at den var født med sidevogna, helt til a sjekka vognkortet og fant ut sykkelen var godkjent med sidevogn i -89. Så langt, så godt.
Men så var det vindskjermen. Kåpa var jo grei nok. Doningen var jo ikke helt ny, men det var godt og lunt bak kåpa i sommervarmen, men lufta som gikk opp over vindskjermen kom ikke langt nok opp, og ødela mye av kjøreopplevelsen.


Og det ble merkbart når Kamelryttersken fikk ånklig sykkel å kjøre igjen, for ørkendyret har en liten ekstra plastbit øverst på vindskjermen


Og den løfter vinden opp og mer over hjelmen. Blir mye mer behagelig å kjøre på den måten. Ørepropper er fremdeles godt å ha i øra på lengre turer, men støyen var en helt annen enn på Skruzukien. Har noe med vinkel på skermen og hvor høyt den kaster fartsvinden. For det blir litt turbulens rundt hjelmen av vinden som kommer opp fra vindskjermen. Og den oppfører seg anderledes enn fartsvinden på en naken sykkel.


Testa en Spitfire vindskjerm på Panther'n en gang i hine hårde dage, men opplevde det samme på den. Ble for lav til at fartsvinden kom høyt nok opp. Så den kom av relativt fort, og ligger et sted i Kamelhiet og samler støv.
Er mest på lengre turer det er greit med vindskjerm, på småturer i by'n sommerstid kan det være like greit uten.
Noe mange ikke tenker over, er at man skal se over vindskjermen og ikke gjennom.

Og det kan være like greit med nedsnødd vindskjerm når man skal gjennom slikt som dette
For da er det bare å sikte langt frem, forbi der veien slutter og la det stå til. Begynner du å se på forhjulet, da er tusen og ett ute, og en lowsider er en ganske så sannsynlig utgang på den øvelsen.

Sidevognsriggen var utstyrt med stereoanlegg, kombinasjon av SONY CD-spiller og Biltema høytalere. Ble lyden satt for høyt kutta CD-spilleren totalt. Og gikk det for fort kutta lyden i sidevogna. Men det var litt artig å kjøre MC-ravn med "The Boss" i fri dressur

og med en voksen mann i sidevogna, ble det en mer stødig doning å kjøre.


At dama ikke bare kjører sykkel, er et faktum til sorg og glede. Hu kan heller ikke være mer en tre dager heime i den fedrene heim før a må rømme. Lengre opphold vil føre til gråt og tenders gnidsel, utfylling av flyttemelding og en måned kortere MC-sesong. Derfor blir det bare korte visitter i nordlig retning, og da helst i sommerhalvåret. 85 mil èn vei på ørkendyret er ikke så overveldende, lizzom. Og nå i sommer, var a heimom og gikk seg en fjelltur og den deler hu like godt med Karavanseraiets lesere her

onsdag 1. september 2010

Endelig, ånklig sykkel i Kamelhiet igjen

Det har sin sjarm å kjøre sidevogn, men sidevognsriggen ble levert eieren med et stort Tusen Takk for Lånet nå sist mandag på Holy Riders grillfest. Hvor Steinar stilte sporty opp med Pia, og kjørte Kamelryttersken til døra heime etterpå. Snodig å sitte på med en sånn doning, en Piaggio mp3 scooter, med to hjul foran og krenging som en motorsykkel.

Ørkendyret har vært på service. 76.000 km har han tusla og gått, så det var på tide med litt pent stell av gutten. Så Kamelryttersken måtte slite med abstinenser i nesten ei og ei halv uke før a fikk ånklig sykkel å kjøre igjen. Grunnen var at mekanikeren på MC-tuning som kan BMW var sykemeldt, og selv om servicen var bestilt en måned i forveien klarte de ikke å ordne servicen fortere. Derfor har Kamelryttersken humpa på sidevognsriggen til og fra jobb + på MC-ravning i helga. Og fant vel at sidevogn har sin sjarm, men at gammel MC er gammel MC, med eller uten sidevogn.

Nytt deksel over sylindertoppen på høyresida, ny dynamoreim, ny bremseskive og klosser bak, nye plugger og anna småtteri som olje og oljefilter.
Han må ha trivdes godt hos MC-tuning, for når han skulle starte etter at den nødvendige kronasje var avlevert, så var det som han betenkte seg litt, før han tente. Men først kommet ut på veien, ble han sitt gode gamle spretne jeg. Men sånn for sikkerhets skyld stilte han seg langt inn i Kamelhiet når han kom hjem, tett innpå stikkontakten og batteriladeren. Skader lizzom ikke å la han få litt ekstra over natta, lizzom.

Mens da Kamelryttersken har fundert over hijaber, handlinger og konsekvenser på Karavanseraiet. Kan jo være at svaret på funderingene er 42, men det med arkaisk forståelse av Moseloven er ikke enkelt, så hu trøsta seg med at knopper betyr nye muligheter